Menurut Isahak Haron et.al (2005), fenomena ini berlaku mulai tahun
1960an apabila penguasaan Jawi dalam kalangan pelajar Islam di sekolah merosot,
kerana tulisan Jawi telah diganti dengan tulisan Rumi dalam penerbitan buku
teks dan buku-buku rujukan Pendidikan Islam.
Kemudian,pada pertengahan 1980an atas desakan daripada masyarakat Islam
umumnya, tulisan Jawi diguna semula untuk pengajaran Pendidikan Islam. Walau
bagaimanapun penguasaan membaca dan menulis Jawi dalam kalangan pelajar adalah
kurang memuaskan.
Perkara ini dapat dibuktikan melalui beberapa kajian yang telah
dijalankan oleh para penyelidik yang berminat untuk meninggikan martabat
tulisan Jawi kembali kepada zaman kegemilangannya. Antara kajian yang
dijalankan tentang penguasaan tulisan Jawi ini
mendapati:
1. Berdasarkan laporan pemantauan j-QAF peringkat negeri Sarawak
2008 hasil dari pemantauan ke beberapa buah sekolah di Bahagian Sarikei dan
Bahagian Sibu mendapati masih ramai
pelajar yang belum menguasai kemahiran jawi dan didapati terdapat guru j-QAF
yang kurang jelas konsep Kelas Pemulihan Jawi.
2. Merujuk kepada kajian Sabariah (2008) mendapati prestasi murid
dalam Model Pemulihan Jawi masih berada pada tahap sederhana (min 2.5 – 2.99).
Kajian ini melibatkan 305 guru j-QAF ambilan tahun 2005, 2006 dan 2007
di sebuah institusi perguruan di Sabah.
Berdasarkan keseluruhan min bagi perolehan data berikut didapati
(i) pelajar dapat MENGENAL HURUF JAWI dengan baik (min=2.82), (ii) pelajar dapat MEMBACA HURUF JAWI dengan baik
(min=2.86) dan (iii) pelajar dapat MENULIS HURUF JAWI dengan baik (min=2.70).
Min keseluruhan di atas menunjukkan tahap pencapaian pelajar adalah MASIH
SEDERHANA dan belum memuaskan. Oleh itu, memerlukan penambahbaikan dan komitmen
guru dari semasa ke semasa.
3. Hasil kajian dari Siti Fatimah (2007) ke atas 15 orang pelajar
menjadi responden dengan menggunakan kaedah KUALITATIF sebagai dominsai kajian
tersebut. Analisis mendapati daripada 3
aspek yang dikaji iaitu (i) Ujian MENGENAL HURUF JAWI = 42% tidak kenal, 58 %
kenal, (ii) Ujian MENULIS HURUF JAWI = 65.4 tidak boleh menulis, 34.6 boleh
menulis dan (iii) ujian MEMBACA HURUF JAWI = 48.4 tidak boleh baca, 51.6 tidak
boleh baca.
4. Hasil kajian oleh Nik Rosila (2007) terhadap 400 orang pelajar
Tingkatan 2 dan Tingkatan 4 daripada dua buah sekolah menengah di Shah Alam dan
Kuala Lumpur. mendapati penguasan jawi adalah LEMAH dalam aspek berikut: Ujian
penguasaan Jawi yang menguji kemahiran menulis dan mengeja Jawi, ujian menjawab
soalan aneka pilihan, ujian kemahiran menulis soalan esei dan ujian menulis
ayat al-Quran.
5. Berdasarkan analisis kajian oleh Siti Fatimah et. al (2007)
berhubung dengan PENGUASAAN HURUF TUNGGA JAWI, yang mana 3 ujian dilakukan ke
atas 17 orang pelajar melalui kaedah kualitatif, mendapati:
(i) MENGENAL HURUF TUNGGAL JAWI
100 % murid tidak mengenali huruf ى (ya leweh)
berbanding huruf ة (41.2
%). Manakala 5.9 % murid mengenali huruf ث, 17.6 %
huruf ؤ dan لا, 58.8 % huruf غ, 64.7 % huruf خ , ء dan 76.5 %
murid mengenali huruf ز .
Kajian mendapati bahawa 23.5 % murid mengenali huruf ف , manakala
47.1 huruf غ dan 52.9 %
huruf ض. Hasil yang menarik sekali ialah keseluruhan
murid 100 % mengenali huruf د. Hampir keseluruhan murid 70.6 % dapat mengenali huruf خ , س , ش , ص , ض , ط , ف , ق , 82.4 %
huruf ظ , ع , ك , ﻫ , ي , 88.2 %
huruf ث , ج , ذ , م , ن dan 94.1 %
mengenali dengan mudah huruf ا , ب , ت , ح , ر , ل , و .
(ii) MEMBACA HURUF TUNGGAL JAWI
100 % murid tidak boleh membaca huruf ى (ya leweh)
berbanding huruf ة (35.9 %), Peratusan boleh baca huruf ة menurun
berbanding mengenali huruf tersebut. Manakala 5.9 % murid boleh baca huruf ث dan 11.8 %
huruf ؤ dan لا. Manakala, 23.5 % murid boleh baca
huruf ف, 47.1 %
huruf غ dan 52.9 % huruf ض. Huruf –huruf
ini mudah dibaca sebagaimana murid mengenali huruf tersebut. 76.5 %
murid boleh membaca huruf ز , ﻫ . Huruf د masih
menguasai 100 % jumlah murid dalam
pembacaan.
Kajian juga mendapati bahawa 58.8 % murid boleh membaca huruf خ, ط , غ , ق , ء, 64.7 % huruf س , ش , ص, 70.6 % huruf
خ , ض , ف , 82.4 %
huruf ظ , ع , ك, ي , 88.2 %
huruf ث , ج , ذ , م , ن dan 94.1 %
boleh membaca dengan mudah huruf ا , ب , ت , ح , ر , ل , و . Hasil
kajian yang diperolehi mendapati kebanyakan murid sudah boleh membaca hampir
semua huruf-huruf tunggal jawi.
(iii) MENULIS HURUF TUNGGAL JAWI
100 % murid tidak boleh
menulis huruf ث berbanding huruf ا yang dapat
dikuasai sepenuhnya (100 %). Dapatan juga memperolehi hanya 5.9 % murid boleh menulis huruf ق , ؤ.
Manakala 29.4 % huruf لا. Kemudian
35.3 % huruf ص, ض . Manakala 47.1 % huruf خ , dan 58.8
% huruf ز, غ, ف . Pengkaji
mendapati terdapat huruf-huruf yang tiada dalam sukatan bersama dengan huruf
dalam sukatan dapat dikuasai oleh segelintir murid dari sudut penulisan iaitu
17.6 % huruf ﻫ dan ى (ya leweh), 41.2 % huruf ط , ظ ,ف , 52.9 %
huruf غ,ك , م , ء , ة ,dan 64.7 % murid boleh menulis huruf ح , ذ , ر , ش , ع , ن , و . Dapatan
ini berbeza dengan tahap mengenal
dan membaca di mana terdapat huruf yang mereka tidak boleh kenal dan baca
tetapi boleh pula ditulis.
Perbezaan yang dikenalpasti daripada huruf-huruf yang terdapat
dalam sukatan Pemulihan Jawi tahun Satu di mana huruf ض hanya dapat ditulis oleh 11.8 % murid sahaja
berbanding huruf ث yang memperolehi 82.4 %. Huruf-huruf yang lain dapat ditulis dengan
baik di mana dapatan memperolehi 76.5 %
huruf ج , د , س , ي dan 88.2 %
huruf ب , ت , خ. Kebanyakan
responden dapat menulis huruf ل (94.1 %). Keadaan ini dapat
diintepretasi bahawa huruf tersebut amat sinonim dengan bentuk mata kail, kaki
payung atau tongkat oleh kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment