Friday, June 21, 2013

TULISAN JAWI DALAM KURIKULUM









Tulisan Jawi dimasukkan semula dalam kurikulum sekolah rendah yang dilaksanakan pada tahun 1970. Kandungannya dalam kurikulum itu dinamakan Pelajaran Jawi, iaitu satu dari aspek bahasa mata pelajaran Bahasa Malaysia. Pelajaran Jawi itu dimulakan pada darjah dua. Matlamatnya tidak diberi. Bagaimanapun, berdasarkan kegiatan pengajaran dan pembelajaran pada darjah lima dan enam, boleh kita katakan pelajaran itu bertujuan agar pada akhir program itu pelajar boleh membaca dan menulis Jawi. Pada akhir program pelajar dijangka dapat mengeja, termasuk ejaan Arab, dapat membaca bahan Jawi yang sesuai dan dapat menulis karangan pendek dengan menggunakan tulisan Jawi

Pelajaran Jawi itu diteruskan di sekolah menengah rendah dengan tujuan memahirkan murid menulis dan membaca Jawi. Pelajaran itu merupakan satu daripada lima aspek bahasa mata pelajaran Bahasa Malaysia. Pengajaran digabungjalinkan dengan aspek bahasa lain, iaitu bacaan dan kefahaman dan karangan.

Perkara ini mula dilaksanakan pada tahun 1973. Pada tahun ini, mengikut program Bahasa Malaysia sekolah rendah, pelajaran Jawi baru sampai di darjah empat. Sekolah menengah hanya menerima pelajar yang boleh membaca dan menulis Jawi, hasil program Bahasa Malaysia sekolah rendah, pada tahun 1976. Jadi, adalah sebab untuk guru Bahasa Malaysia di sekolah menengah untuk tidak mengajarkan aspek bahasa ini. Malangnya, selepas tahun 1976 hingga kini, banyak guru Bahasa Malaysia di sekolah menengah mengabaikan pengajaran aspek bahasa ini. Alasan utama mereka ialah murid tidak boleh membaca dan menulis Jawi. Hal ini membayangkan pengabaian yang serupa berlaku di sekolah rendah.

Banyak guru Bahasa Malaysia di sekolah rendah dan di sekolah menengah rendah tidak sedar bahawa mereka mesti mengajarkan pelajaran Jawi. Segolongan mereka menganggap aspek bahasa itu tidak wajib diajarkan kerana tidak diuji dalam peperiksaan. Sebahagian lagi memberikan alasan yang cukup mudah, iaitu mereka sendiri tidak boleh membaca dan menulis Jawi. Keadaan ini membayangkan mutu latihan yang mereka terima di maktab perguruan.

Bagaimanapun, pada tahun 1973 maktab perguruan di Semenanjung memulakan program Kursus Perguruan Asas Dua Tahun (Bersepadu), dikuti oleh Sabah dan Sarawak beberapa tahun kemudian. Dalam program itu pelajaran Jawi merupakan sebahagian daripada kandungan sukatan pelajaran Bahasa Malaysia (Kod 08 dan Kod 09). Dalam peperiksaan, soalan mengenai tulisan Jawi juga dimasukkan.

Berdasarkan catatan di atas kertas, sepatutnya semua guru lepasan maktab perguruan di Semenanjung pada tahun 1975 dan seterusnya, menguasai tulisan Jawi. Oleh sebab kenyataan yang ada tidak dapat membuktikan hal ini, bolehlah kita katakan catatan di atas kertas itu dilaksanakan sambil lewa sahaja, menggambarkan sikap ‘tidak apa’ dalam kalangan ahli bahasa kita tentang hal ini. Sikap yang sama tertayang lagi beberapa tahun kemudian apabila tulisan Jawi langsung tidak disentuh oleh Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran ketika meneliti kurikulum Bahasa Malaysia.

Namun, sikap tidak ambil peduli ini tidak menyeluruh. Seminat Dasar V dalam Kongres Kebudayaan Kebangsaan 1971 mengenai ‘Nilai-nilai Sosial yang Penting di Sisi Pemupukan Keperibadian Malaysia’ merumuskan agar digalakkan semula pengajaran dan penggunaan tulisan Jawi. Seminar Pendidikan Islam Malaysia di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1972 juga membuat rumusan yang serupa.

Laporan Jawatankuasa Mengkaji Penggunaan Bahasa Malaysia yang membuat perakuan supaya sistem ejaan Jawi yang ada kini dikaji dan diperkemas, memperlihatkan sikap positif jawatankuasa yang berkenaan terhadap tulisan Jawi.


Konvensyen Tulisan Jawi di Terengganu pada 9 hingga 11 April yang lalu menunjukkan perubahan besar sikap masyarakat kita terhadap tulisan itu. Rumusan yang dibuat nampaknya cukup menyeluruh. Pelaksanaan rumusan itu menjanjikan harapan baharu untuk kebangkitan tulisan Jawi. Di bawah payung pemerintah yang cenderung melihat diri sendiri, cenderung melihat masa lalu untuk mengenal diri dan untuk membina masa hadapan, dan mengutamakan nilai-nilai Ilahi semula; rasanya apa-apa yang sudah dirumuskan itu segera menjadi bukti. Kita menjangka tidak lama lagi tulisan Jawi akan menunjangi bahasa Melayu semula. Peranannya pada masa hadapan tidaklah sama dengan peranannya masa lalu. Kita menjangka, tidak lama lagi tulisan Jawi sebagai tunjang, tulisan Rumi sebagai adik yang gagah, akan bersama-sama membina bahasa, sastera, budaya dan tamadun kita.

No comments:

Post a Comment